Olika Yogaformer

Så påverkar yoga kroppen


Övningarna ger en grundläggande balans, fysiskt, mentalt och emotionellt samt ger höjd energi och ökad medvetenhet. Vidare förbättrar den rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom. Yogautövande påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet samt hjärnan.

Yin Yoga

Varje position i Yin yogan balanserar olika meridianer för optimal helhetshälsa. Då vi sitter mellan 3-6 min i varje position blir stretchen djupgående och leder, ligament och bindväv (fashia) , som blir stelare med åldern, sträcks ut. Här behöver du inte göra något förutom att bara vara i medveten närvaro (Mindfulness) och släppa taget om sådant som inte gynnar dig.
This course fits those who need to unwind and release both physical and mental tensions or need a deep and long stretch. When we hold the pose for a longer time we stretch and balance the connective tissues, joints and ligaments for more flexibility and also learn to let go and find Mindfulness in the present moment.
Kursen passar också mycket bra för gravida.

Hatha Yoga basic 1+2

Här lär du dig grundläggande övningar för att sträcka ut och stärka kroppen samt grundläggande yogisk andning och kortare meditation. Övningarna görs med nogrannhet för att få kroppskännedom och för att nervsystemet ska lära sig att koppla på rätt i positionen vilket är mycket viktigt när svårare positioner senare skall utföras. Passar både dig som är nybörjare och dig som yogat tidigare.

Ashtanga Yoga 

Ashtanga Yoga är en skön fysisk yogaform. Genom dynamiska rörelser i kombination med andning och fokus, bygger du successivt upp din styrka, smidighet, koordination samt din fysiska och mentala balans.
Detta är en lärarledd klass där vi går igenom 1/2 primary series av Yoga Chikitsa.

Medicinsk Yoga & Mindfulness

Medicinsk yoga är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation. Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs mestadels sittandes och liggandes och kan även utföras sittandes på stol. Här lär du dig även att vara medveten i stunden med acceptans.

Core Yoga

Du behöver ej vara vig utan kan snabbt få mer styrka och smidighet med Coreyoga.
Här läggs fokus på att bygga upp den inre stabiliteten, sk Core (kärna) som är oerhört viktigt för att förebygga skador och problem i framförallt ryggen. Mycket bra för dig som har ett stillasittande arbete eller nyligen fått barn och vill bli både starkare och smidigare.

Hatha Flow Yoga

Klassiska Hatha yoga positioner som sätts ihop i ett mjukt flöde for energi och flexibilitet.
Det blir asanas (positioner), mantra, pranayama (andningsövningar) och djupavslappning i en tillåtande miljö.
Passar för både nybörjare och mer vana utövare.

Klassisk Yoga

Denna yogaform är baserad på klassisk indisk yoga (Sivananda) som har liknelser med Hatha yogan.
Stående, sittande och liggande övningar varvas i ett flöde med andningsövningar (pranayama), djupavslappning (yoga nidra) och Meditation.

Mjuk Hatha Yoga

Du behöver ej vara vältränad och vig utan kan snabbt få mer styrka och smidighet med Hatha yoga.
Stående, sittande och liggande övningar varvas med andningsövningar (pranayama) och Meditation.
Passar dig som är nybörjare, senior eller redan har yogat tidigare. 

Senioryoga

Mjuk Hatha yoga som anpassas till kroppens förmåga och dagsform.
Pensionärsrabatten 20% är redan avdragen i kurspriset.